חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

5 דברים שיכולים לקרות לילדים מתוך שינה

דיבור מתוך שינה

כפי שכל הורה יודע, לשינה של ילדים יש חשיבות עצומה מבחינת הבריאות וההתפתחות שלהם. אולם, במהלך הלילה עלולים להתרחש לא מעט תופעות שמהוות סימן לטראומה, חרדה או שינה שאיננה איכותית מספיק. מהם חמשת הדברים שיכולים לקרות לילדים שלכם מתוך שינה וכיצד תוכלו לסייע להם? להלן סקירה מיוחדת:

דיבור מתוך שינה

אחת התופעות המוכרות שמתרחשות לילדים בזמן שינה היא דיבור. ניתן לקבל מידע על התופעה באתר "איך גדלת" וזאת מתוך מטרה להבין לעומק את הנסיבות כמו גם דרכי הטיפול. חשוב לציין כי תופעה זו לרוב איננה מוגדרת כתופעה בריאותית מסוכנת, אולם לעיתים היא גורמת להפרעות בשינה אשר משפיעות על היכולת של הילד להירדם ולקבל את שעות השינה לו הוא זקוק במידה והוא מתעורר כתוצאה מהדיבור.

הרטבת לילה

ילדים יכולים להרטיב את המיטה מתוך שינה, גם בגילאים בוגרים. הרטבת לילה היא בעיה שכיחה מאוד בעולם רפואת הילדים וע"פ הערכות כ 40% מהילדים מרטיבים במיטה עד גיל 4. ישנן דרגות חומרה שונות של הרטבת לילה, כאשר הדרגה החמורה ביותר היא כאשר ההרטבה מתרחשת כמה פעמים בכל לילה. אפשר לטפל בתופעה באמצעות טיפול תרופתי או להימנע משתייה לפני השינה. בנוסף, הקפדה על טקס שינה שבמסגרתו הילד מטיל את מימו יכולה גם היא לסייע לטובת הפחתת תדירות ההרטבה.

הליכה מתוך שינה

בדיוק כמו אצל מבוגרים, גם ילדים יכולים ללכת מתוך שינה. מדובר בתופעה שמתרחשת על רקע של היסטוריה משפחתית, הרגלי שינה לא נכונים או טראומה. כאשר הפרעה זו איננה מטופלת הילד עשוי לסבול משינה לא איכותית אבל גם לפגוע בעצמו, וזאת באופן לא מודע מאחר והוא הולך תוך כדי שינה. אם אתם מבחינים בילד הולך מתוך שינה השלב הראשון הוא ליצור שגרת שינה בריאה הכוללת שינה בשעות קבועות לצד שמירה על סביבה בטוחה כך שהילד לא יפצע בזמן שהוא הולך. התייעצו עם אנשי מקצוע, וזאת מתוך מטרה לקבל פתרונות אפקטיביים לטובת טיפול בתופעה.

ביעותי לילה

ביעותי לילה מתרחשים אצל ילדים החל מגיל הינקות ועד לגיל 4-5, אולם לעיתים התופעה הזו עלולה להימשך גם לגילאים בוגרים יותר. ביעותי לילה מתבטאים לרוב בהשמעה של צעקות וכן בכי או סערת רגשות המתרחשת תוך כדי שינה. כ 1%-6% מהילדים חווים ביעותי לילה, כאשר לעיתים התופעה הזו עלולה להתרחש כמה פעמים בלילה בודד, מבלי שהילד בכלל מודע לכך. כהורים הדבר הטוב ביותר שתוכלו לעשות למען הילד הוא לא להעיר אותו אלא לתת לזה לחלוף, ובמידה והילד מפגין סימני מצוקה שחוזרים על עצמם – ביעותי לילה עלולים להוות סממן לאירוע טראומתי אותו הוא חווה ועל כן נדרש לקבל טיפול מטעם פסיכולוג ילדים.

חריקת שיניים

תופעה נפוצה אצל ילדים בלילה היא חריקת שיניים. מצב זה נגרם בעקבות מתח, איכות שינה ירודה וכן טראומה. ביחס לתופעות אחרות המתרחשות בזמן השינה, תופעה זו עלולה לגרום לנזק משמעותי ללסת ולשיניים ועל כן פנייה לרופא שיניים היא חיונית לטובת התקנה של סד המסייע לילד להימנע מחריקה לא רצונית שתוביל בסופו של דבר גם להפרעה בשינה, מאחר והיא נמשכת גם בגילאים בוגרים במידה והיא איננה מטופלת.

לסיכום

ישנם לא מעט דברים שעלולים לקרות בזמן השינה לילדים שלכם. רוב התופעות אותן ציינו לא מזיקות לבריאותם או נפשם אבל כן צריך להיות במעקב, מתוך מטרה לוודא כי הילד שלכם זוכה לשינה עמוקה, טובה ואיכותית.

נגישות