חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כך הפך העמוד הראשי של ידיעות אחרונות לאייקון תקשורתי

מפת התקשורת בישראל חוותה הרבה שינויים לאורך השנים. בעבר, שלטו בשוק הזה מגזינים ועיתונים שאם נזכיר את שמם, חלק גדול מהקוראים לא ידעו בכלל במה מדובר: העיתון 'חדשות' 'דבר' או 'העולם הזה' היו שממות מוכרים וכיום הם נעלמו או כמעט נעלמו לגמרי מהתודעה. גם עיתונין קצת יותר מוכרים כמו מעריב, היו פעם בראש טבלת הפופולריות וכיום הם מדשדשים מאחור.

עם כניסת האינטרנט לחיינו, היה ברור שגם עולם העיתונות עומד להשתנות מהקצה אל הקצה. המאבק העיקש בין מעריב לידיעות אחרונות הוכרע וידיעות השיקה את הפורטל המצליח YNET אשר רבים מכנים אותו טמקא. התחרות הכי קשה של ידיעות אחרונות כיום היא מכיוון ישראל היום הן בגרסתו המודפסת והן בגרסה האינטרנטית שלו. דבר אחד בטוח – אין איש או אישה שאינם מכירים את העיתון ידיעות אחרונות, אפילו אם הם לא מנויים עליו או קוראים אותו בקביעות. העיתון הזה מצליח לשנות לא רק את הדרך בה חדשות מגיעות לידיעתנו, אלא גם את מהות החדשות עצמן. ידיעות אחרונות הוא כלי תקשורת עם הרבה מאד כוח והשפעה אשר יכול לשנות את התודעה לגבי אישים מתחומים שונים: בבידור, בעסקים וכמובן גם בפוליטיקה. הפוליטיקאי ועורך הדין אלדד יניב תיאר בעבר את אמנון (נוני) מוזס כאיש החזק בישראל וזאת רק משום שיש לו כוח והשפעה רבים על כל הצמרת הפוליטית במדינה.

כך הפך העמוד הראשי של ידיעות אחרונות לאייקון תקשורתי

לאחר שהבנו את כוחו הרב של ידיעות אחרונות, נוכל לנתח באופן יותר מושכל את הדרך בה אנחנו כציבור תופסים את העמוד הראשי של העיתון. מדובר בעמוד ראשי אייקוני אשר נחרט ונצרב לכולנו בזיכרון. בזמן משבר, העמוד הראשי הזה יכול להתמלא רק בכותרת אחת אשר תופסת את כל שטח העמוד כאשר הרקע יהיה דרמטי – אדום או שחור. בימים רגילים, הגודל והמיקום של הכותרות ישפיע על החשיבות של אותו הנושא במהלך היום כולו. לעמוד הראשי יש אלמנטים קבועים ובראשם הכותרת 'ידיעות אחרונות' אשר כתובה באותו אופן כבר עשרות שנים. העיצוב הזה חלחל כל כך עמוק לתודעה שלנו, עד אשר קיים ז'אנר שלם של ממים או סתם יצירות שונות אשר מנסות לחכות את העמוד הראשי של ידיעות אחרונות. זה יכול להיות מתנת פרידה מעובדים למשל בה מעצבים כאילו שער של העיתון עם ברכות ובדיחות שונות. ברגע הראשון זה נראה כמו סתם עוד עיתן, לאחר שמתעמקים, מבינים את ההלצה.

במקרים אחרים, יוצרים מבקרים פוליטיים שונים שערים חליפיים שכמובן לא יצאו לאור. הם מציבים עליהם ידיעות שונות שהיו רוצים שיקרו או שהם מזהירים אותנו מפניהם. ראינו את היצירות הללו אפילו בתור פרסומות במסגרת הקמפיינים השונים של המפלגות לבחירות. מה שבטוח הוא שהשער של ידיעות אחרונות הוא בעל ערך תודעתי גבוה מאוד לכל ישראלי או ישראלי באשר הם.

נגישות